tisdag 5 maj 2009

Söta pojkar i rosa och tuffa flickor i blått

I och med att ämnet om genus tagits upp på ett par bloggar som vi läser så tänkte jag inte vara sämre själv, det här med genus är ju mitt favorit ämne och det var nu ett tag sedan som vi bloggade om genus!

Ja, så vad ska man säga då, var ska man börja?

Som ni kanske förstår på rubriken så tycker jag att det där med "köns indelning" speciellt för barn är rena rama tramset! Ett bar är ett barn oavsett vad det blev utrustade med mellan benen, alla barn ska ha rätt att utveckla samma förmågor utan att bli hänvisade till en könsram! Jag hävdar att det är vi föräldrar som "fostrar" våra barn in i könsrollen och det är ytterst lite som är medfött! När det gäller barn som inte kommit till puberteten än så är det lika, könshormonet som gör en man "manlig" produceras inte för ens då! dessutom tror jag heller inte att ett bil intresse ligger i vilka hormoner man producerar!

Vissa påstår att man skulle kunna lägga fram en bil och en docka till respektive kön och att då flickan automatiskt skulle välja dockan och pojken skulle välja bilen och det tror jag är helt fel!! Klart att barnet väljer det om den är uppvuxen i att bli formade till ett kön.. Exempel att man alltid blir gladare och ger gensvar till en liten pojkbebis som väljer bilar och kanske inte bryr sig i att bekräfta pojken om den valt en docka! till slut vet ju pojken vad den ska välja för att bli bekräftad och det är ju i stort sätt det ända ett barn är ute efter!

Sen det där med att välja rosa till en pojke tycker vissa är helt ofattbart att man kan göra, det tycker ofta det är tjejigt och då i samma veva bögit också! personerna i fråga som då inte kan tänka sig rosa på en pojke måste då tycka att kvinnan är ett sämre kön eftersom det nu är så fel att ha "tjej" färg och dessutom måste de vara homofober, om man nu vill få slut på det hela och killen klär sig i rosa och blir kallad bög fine vad gör det, det är väl inget fel i att vara bög för den delen heller! Ojoj oj, jag har så mycket om det här ämnet men jag är verkligen inte bra på att skriva så nu får det nog vara bra för i dag innan jag vecklar in allt i en hel smörja!!!

Skriv gärna vad ni själva tycker om det här med genus och könsindelning :)

13 kommentarer:

Nathalie sa...

Oj vilka konstiga kurser ni läser? de där tror inte jag att vi läser.. jag läser i karlstad!
ja anatomi var det första vi läste, i vilken termin hade ni de då?

Hanna o Elliot sa...

Jag kan inte annat är HELT hålla med dig! Jag har helt enkelt inte ens mer att säga om saken. :D
Ytterst lite är medfött och vi fostrar våra söta prinsessor och våra tuffa pirater till att vara just det.. Usch! Jag sätter kläder på min son som jag tycker är snygga, rosa eller blå. Vill min son ha en docka att leka med så kommer han få en docka att leka med, precis som han kommer få bilar att leka med när han vill ha det.

Jenny, Jens, Oliver och Isabella sa...

Vad kul att du/ni håller med, det är ju sant som du skriver att det är vi föräldrar som uppfostrar dem till de dem kommer att vara sen. Jag tycker att det kan vara charmigt när man ser en liten kille med en babyrosa tröja:-). Oliver har en brun jacka/tröja med ett bar tillhörande byxor med en rosa elefant på somväldigt som han passar väldigt bra i :-).

Barnen ha ju som du skriver ingen riktig koll på om det är en flicka eller en pojke när de är så små. Haha det får mig att tänka på en dag förra sommmaren då va vi till bilskroten i Avesta och Oliver satt i sin vagn i helt blåa kläder , då det kom fram en dam till honom och sa hej på dig du söta pojke eller flicka, haha tänkte jag att hon inte ser att det är en pojke när det bara lyste kille om honom. Men sen tänkte jag till och hon kanske va en sådan dam som inte heller gör så stor skillnad på vad barnen har på sig.

Karin (Albins mamma) sa...

Ja gud, han älskar det. Han vill köra timmer, han är så lycklig nu. Han har bara jobbat 4 dagar än så länge :)

Haha ja det såg ju ut som det. Nja, jo han rullar väldigt mycket och fort :)

Karin (Albins mamma) sa...

Ja absolut :) Men just nu ringer dom bara in honom när han behövs. Förhoppningsvis får han jobba där hela sommaren, sen får vi se. Det som är så bra är att åkeriet är på våran by, bara nån kilometer från oss och så jobbar hans pappa där :)

Hanna o Elliot sa...

Elliot blir ett den 21 Maj! :)
Hur gammal är Inez?

sandra [2barnsmamma] sa...

Melvin är 1½ :)

Sandra [2barnsmamma] sa...

Det är en massör som håller i babymassagen, lär ut olika massageknep för magont osv. Vi pratar även om viktiga saker som att kunna tolka sitt barns signaler osv. Väldigt lärorikt! :)
En grupp på 8 bebisar är vi :) Riktigt mysigt faktiskt..

Alexandra sa...

Det är väldigt intressant det där med genus, ska försöka hinna knåpa ihop ett eget inlägg om det där :)

Ja du våra "kommentarer" är snart uppe i en dataskriven A4 :P

Nä en 2:a kommer duga gott och väl, och vi har fått tag på en så bra vi har tillgång till egen tvättmaskin och allt så de tycker jag är väldigt uppskattat nu när vi ska ha barn.
Det är en hyresrätt.

Jag tror också att vi kommer bli kanonföräldrar men rädslan finns ju där och det kommer den nog alltid att göra iaf i början.

Alltså alla dessa frågor haha ;P som jag inte alls har hunnit lägga en endaste tanke på. Föräldrapenningen kommer ju läggas på mig då jag är hemma och martin måste jobba, och jag antar att det är så det fungerar, eller?

Jag gillade starkt din ekonomisida som jag ska visa både mina föräldrar och martin. Den kan nog hjälpa oss lite att få struktur på det hela i början.

Det blir nog rätt separat ekonomi skulle jag tro, eller ja jag vet inte alls måste snacka med martin om allt det här!
Ska även kolla upp det där med samboavtalet, har du lust att berätta lite kort hur det fungerar?

Anonym sa...

På Svt har jag varit med i en serie kallad tonårsliv som varit i två månader varje måndag . Vi sidospalten på min blogg hittar du länken till alla avsnitt och nästa går nästa måndag halv 10 !!
kram! moncans.blogg.se

Sandra [2barnsmamma] sa...

Ja det är verkligen bra! Det fanns inget sånt när min lillgrabb var mindre, så jag passade på nu med lilltjejen :)
har du gått på nåt babymassage eller babysim? :)

Sandra [2barnsmamma] sa...

Jaha ok! :)
Vad dyrt, vad tråkig när det är så. Nej, babysim finns inte i vår stad!

Anonym sa...

tycker det är fånigt att folk ser rosa som "gay" , det e ju bara en färg :) eller hurmimoil