tisdag 26 maj 2009

Hur tänker vi egentligen

Det pratas en hel del om kosten nu förtiden i media och alla har sin åsikt vad som är det rätta. När jag och Maria satt och pratade med hennes föräldrar så kom det fram några intressanta funderingar. Ofta säger vi att frukt och grönt är så fruktansvärt dyrt men frågan är då:

- Varför köper vi 1 kg godis för 60 kr utan att ens blinka och bara plocka på oss, medan att köpa typ 2 kg äpplen för cirka 35 kr ger oss världens tankeställare?

Det är väldigt lätt när man står framme vid godiset att plocka lite av det där och senare vill man ha den godisen också osv, tillslut står man där med en jätte påse full med godis. Är det inte någon som känner igen sig?

En annan sak är vi börjar bli allt mer som ett x-tra allt samhälle där ju större desto bättre. Jag kommer ihåg då jag var lite, man blev hur nöjd som helst med en ”liten” (med nutida mått mätt) Marabou kaka. Nu finns det mest bara stora Marabou kakor kvar av. Sen vill alla få så mycket godis för så liten kostnad som möjligt. Affärerna gör det lätt för oss att typ en liten Marabou kaka kostar nästan lika mycket som en stor och självklart väljer vi då den större kakan. Ju mer söt vi äter ju mer ökar vårt sockerberoende. En annan sak som vi alla råkat ut för att man står där i butiken och väljer t.ex. bland Marabou kakorna att det står 2 stycken för 30. Man blir väldigt ”girig” och tänker vilket kap och typ köpa 2 stycken och ”tjäna” 5-10 kr. Den affären gör att vi spara pengar men hur påverkas hälsan då?

Jag läste någonstans att en energidryck innehåller typ 15-20 sockerbitar (om det inte var mer) och att den energin man får genom energidrycken motsvarar ett 2 timmars pass på elitnivå. Då kan man börja fundera: de flesta går till gymmet eller träningen för att förlora vikt och blir mer fit men varför slänger man i sig en kaloribomb efteråt som innehåller mer energi än det man förbrukat?

Lite midjemått som är alarmerande, då detta ökar risken för hjärt-kärl sjukdomar, blodfettsrubbningar och diabetes:

- Kvinnor högre än 80 cm

- Män högre än 94 cm


Mina sista ord: Vill man göra något för att främja ens egen hälsa så måste man ändra om sin livsstil (motion, mat och synsätt).

3 kommentarer:

Chanto sa...

Nu så kan man vinna en blöjtårta i min blogg.

maria sa...

det är mycket här i livet som inte är bra ...ta tex de med frukt och godiset frukt blir dåliga efter nån vecka eller så om man inte äter de men godis kan men endå förvara nån mån eller så därför tycker väl många att när de gäller frukt och grönsaker att det är så dyrt ...många ser väl det så här att vf skall jag betala så mycket för det när hälften kommer säkert att slängas ...Jag är inte så mycket för godis och sånt äter hellre frukt godisen kommer fram en gång i veckan det är inte nyttigt verkan för mig eller lillan heller för mycket socker kan döda en med

Karin (Albins mamma) sa...

Jag är en stor risk!

Ja han är så söt, det är jättekul när han säger det :)

Ja precis, usch!