tisdag 5 maj 2009

Hmm...

Idag var jag på en förelässning och hon pratade bl.a. om detta nedanför, vilket stämmer bra överrens med verkligheten.

Det lilla barnet utforskar sin värld i början genom att stoppa saker i munnen och testa dem på så sätt. Efter ett tag så sorterar de upp ätande i två kategorier: det som kan ätas och det som ej kan ätas. Det som ej kan ätas lär de sig fort då vi föräldrar skricker: NEJ! ät inte det eller något i stil med det.

Ju längre tiden går så utvecklas kategori "det som kan ätas" till fler under kategorier t.ex. "gott", "mindre gott", "äckligt" etc. Det är delvis vi föräldrar som hjälper dem dela upp saker genom vårat beteende genom att utrycka oss då det får t.ex.sötsaker så säger vi: "här ska du få något gott" med en glad och munter ton. Medan då vi ger barnet t.ex. grönsaker säger vi med en allvarligare röst: "Var nu duktig och ät upp allt!"

Någon som känner igen sig?

3 kommentarer:

Jenny, Jens, Oliver och Isabella sa...

Ja, det stämmde ju väldigt bra det där=). Oliver vet exakt vad som inte ska ätas och vad som ska ätas, dock är han istället extremt dålig på att äta mat iaf här hemma. Men det är väl som många säger att det som bjuds hos andra smakar bättre hehe. Han undersöker fortfarande vissa saker med munnen fast vi säger nej, men det är väl trottsen kanske.

Madde sa...

Hehe roligt inlägg kan verkligen tänka mig att det är så, William har börjat suga på allt han kommer åt. :P

Mehh va knäppt varför får man inte gå in med barn under 18 för? Oftast vill ju inte barn bada då det är för kallt. William vill iaf ha jätte varmt vatten när han badar han skulle skrika som tusan om vi gick ner i vanliga badet tror jag.

Ja men verkligen, och jag hade noll koll innan men nu är det att läsa på förpackningar och sånt. Visst kan jag äta något med mjölk i om jag måste men är ju inte så att jag sitter och dricker mjölk eller äter yougurt och sånt.

Haha aa nu vet han hur många cm det är som gäller. :P

Karin (Albins mamma) sa...

Ja det hoppas vi verkligen ;)