tisdag 12 maj 2009

Lite info

Det här är exempel på vad som kan vara diskriminering som du kan anmäla till Diskrimineringsombudsmannen. Länk: http://do.se/

  • Om du inte får hyra en bostad eftersom det tidigare ”varit problem med din etniska grupp”.
  • Om du har smärtor på grund av din graviditet som gör att du inte kan arbeta och Försäkringskassan inte ger dig sjukpenning.
  • Om du inte får komma in på en klubb för att du är transvestit.
  • Om ett sjukhus vid en olyckshändelse vägrar släppa in dig till din skadade samkönade partner eftersom ”bara anhöriga får vara på plats”.
  • Om du inte blir insläppt på en restaurang för att du har ett funktionshinder, till exempel en cp-skada.
  • Om du inte får ett bidrag till att starta en näringsverksamhet för att du är ”för gammal”.
  • Om du blir sexuellt trakasserad när du gör din värnplikt.
  • Om en arbetsförmedling inte förmedlar jobb åt dig eftersom företagen ”inte vill ha personer med annan etnisk bakgrund än svensk”.
  • Om du blir otrevligt bemött och trakasserad i kontakten med en myndighet och det beror på att du är bisexuell.
  • Om du inte får köpa ett träningskort på ett gym för att du har ett funktionshinder och till exempel använder rullstol.

5 kommentarer:

naddie sa...

skorna kommer från bluebox.se :D

maria sa...

vi köpte en phil & teds då jag vill helst slippa dom stora tvillingvagnen många har sakt bra saker om den vissa dåliga så nu får vi vänta till lille man kommit för att testa och se hur den funkar kram

Karin (Albins mamma) sa...

Ja jag tävlar mycket! Och nu har jag haft ganska mycket tur :) Har vunnit sammanlagt 8 vinster under tiden jag tävlat!

Madde sa...

Hehe ja fast jag har fortfarande inte kommit på vad det var och ingen har ringt och sagt något så då var det säkert inget heller. :P

Oki, hm nej vi har ingen som har fått barn nu nyligen, inte som vi direkt umgås med och sånt iaf. Lite tråkigt men men. :/
Och om jag ger förslag så tycker inte Henric att det är bra och han tycker en men jag tycker absolut inte att det ens är ett alternativ till gudfar och gudmor.

Em, 15 år och gravid med tvillingar. sa...

Det går bra med graviditeten. Mår dock kasst.. men det är okej.

I alla fall.. har fått kommentarer om att det gick bara man trycker på "ctrl" och U.