torsdag 4 juni 2009

Svar på kommentar

ANONYM sa: "Men får jag fråga varför inte du klär din flicka i kill kläder? och jag lovar att när du får en pojke nån gång ska jag skicka en rosa klänning till dig som jag förväntar mig att han ska ha på sig?!!

När dom är små,spädbarn,vill man ju som ha blått till killar och rosa till tjejer,man ser ju inte vad det är för kön annars? Det är ju faktiskt ganska kul ifall nån skulle se min bebis och säga : åå vilken fin Flicka / Pojke , Därför klär man dom i blått eller rosa, inte för att sätta dom i olika roller."

SVAR till anonym:

Vi klär Inez i många olika färger och sorters kläder! Vi klär henne helt enkelt i det vi tycker är snyggt. Hon har mycket rosa och klänningar men även brunt, blått och svart osv. sen om du följer bloggen så har hon inte bara "flick" kläder,,, Sen har vi aldrig på stått att vi skulle klä våran pojkbebis i en klänning men skulle han senare vilja ha det på eget initiativ så är det OK . Men det handlar ju oftast heller inte om en tjej ska ha kill kläder utan tvärt om, det är ju tufft att en tjej är killig men inte tvärt om! det betyder ju i sin tur att det är "nedvärderade" att vara kvinna och det är där problemet ligger!

sen det där med att ge oss en klänning om vi får en pojke, OKEJ gör det om det känns nödvändigt, men varför sätta på klänning när det senare inte finns klänning till killar? när det blirÄLDRE blir det ju faktiskt en viss kroppsskillnad och en man kan ju då inte ha en klänning som är formsydd efter en kvinna! MEN han kan faktiskt ha ROSA eller vad man nu vill!

Du skriver :vill man ju som ha blått till killar och rosa till tjejer,man ser ju inte vad det är för kön annars? JUST precis man ser INTE könet annars och det är ju ett täcken på att man faktiskt inte är så olika varandra

Men varför måste vi veta vilket kön det är då? jo för att kunna behandla dom därefter, knappast bara för skoj skull. Där av skapar man dem in i roller! och för oss skulle det vara precis lika roligt om någon sa ÅÅ VILKEN SÖT BEBIS i stället för kille/tjej..

4 kommentarer:

Hanna o Elliot sa...

NI är helt klockrena! ;D
Jag kan verkligen inte säga de bättre själv! Jag håller heeelt och hållet med er.
Jag blir lite mörkrädd när jag läser att man vill ha rosa eller ljusblå på dom minsta för att man ska se vad för kön det är? VARFÖR behöver man veta det i första hand? Jo för att man ska veta HUR man ska behandla dom, veta hur du ska tala till dom. För visst gör dom flesta en enorm skillnad på tjej och kille?


Föresten så är jag samma som pratade om Nova Star -kläderna innan, har bara bytt design på bloggen ;)

Anonym sa...

haha du är ju patetisk påriktigt,tror du verkligen på allt du skriver? Klart man skulle bli glad om det komme en och sa ''ååå vilken söt bebis'', men jag skulle hellre vilja att dom ser vad det är för kön. Men snälla,skärp dig, du har skrivit varför man inte kan ha rosa på pojkar,men klä din pojke i rosa då,när du får en ?

OKEJ när dom är större,då får dom ha precis det dom vill, men när dom inte kan klä sig själv,klart man vill ha lite flickigt och lite pojkigt?vad är det för fel med det? OCH jag delar inte in personer i olika ''fack'' som du kallar det,jag respekterar folk hur dom än är. sluta med ditt genus prat

Sara sa...

Förstår inte varför alla andra ska bry sig hur man klär sina barn, det är alldeles upp till föräldrarna. Och varför rosa är till tjejer och blått till killar, så är det verkligen inte. Jag har många fina rosa killtröjor till mina 2 pojkar.
Och varför måste allmänheten veta vad mina barn har för kön? Är det så viktigt för er kan ni skylta det istället.

Alexandra sa...

Haha,bra svarat! Vad spelar det för roll om man på håll kan se om det är en flicka eller pojke? Visst blir det automatiskt att man klär flickor i mer rosa än vad man klär pojkar i det och samma tvärt om med killar och mörk grönt och blått. Men det finns ju faktiskt kläder som är i en mer pojkmodell i färger som rosa, turkos och ljus gul. Man klär ju sitt barn i det man själv anser är snyggt, så enkelt är det ju och då får väl helt enkelt lov att stå för hur en själv ser på kläder och färger/mönster eftersom det återspeglas på vårt barn precis som allt annat en förälder gör/tycker.

Det är lustig hur "inlärd" man faktiskt är på hur en flicka eller en pojke ska behandlas, tragiskt men så är det ju. Man behandlar ju oftast pojkar/flickor olika automatiskt, men det tyder ju på en förbättring om man själv vet om det vill säga :) eller hur?