söndag 19 juli 2009

Dissa Sunnanå dagis!

Idag när jag gick hem från mamma kom jag att tänka på ett inlägg jag skulle skriva tidigare i veckan angående dagisen här på Sunnanå bredvid skolan!

De små barnen cyklar på både trehjulingar, sparkcyklar och tvåhjulingar UTAN HJÄLM! kan ju först och främst bara säga att om jag inte är helt ute och cyklar ;p så blev det lag på cykelhjälm för barn under 15 år för inte så länge sedan! och hur kan man då på ett dagis låta barnen cykla utan? barnen är ju inte ens mogna att kunna hantera en cykel!

På en förskola där det skall jobba välutbildad personal, så bryts det mot lagen och det sunda förnuftet! hur tänker det? eller tänker det ens? bra förebild eller NOT oansvarigt tycker jag det är och det blev då ett mindre dagis att välja på!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Ja det lät konstigt. Jag och min man använder alltid cykelhjälm och refexväst för att vara bra förebilder till vår dotter Anna. Skulle aldrig låta henne cykla utan hjälm på dagis.

Camilla

Anonym sa...

Ta reda på fakta innan du klagar på förskolepersonalen!

Bra med hjälm på trehjulingen men inget hjälmtvång
Sparkcyklar och trehjulingar räknas inte som cyklar utan som lekfordon. Därför gäller inte lagen om hjälm för barn som åker sparkcykel eller trehjuling. Men det är självklart bäst att barnen använder hjälmen i alla fall.

http://www.vv.se/Trafiken/Cykla--ga/Cykelhjalm/

Anonym sa...

hur många dagis har hjälm på barnen? det är föräldrarnas ansvar.