onsdag 8 april 2009

Sjukvården

Det är lite tokigt att politiker skär ner i sjukvården. Även om man skär ner personal och vårdplatser på en vårdavdelning för att spara pengar. Kommer vårdbehovet försvinna i samma utsträckning som nedskärningarna? knappats! Vårdbehovet ökar bland befolkningen och en av orsakerna är att vi lever allt längre. Ska resterande personal jobba som 1,5 person för att kunna täcka upp personal som blivit tvungen att gå pga nedskärningar!?

Det här med privatisering tror jag inte riktigt på med privat sjukförsäkringar a´ la USA. Det skulle bara öka klyftor för dem som skulle ha råd att besöka sjukvården pga de har en bra försäkring. Jag anser att sjukvården ska vara tillgänglig till alla som är i behov av dem, oberoende om man är en VD som får 60 miljoner i pensionspengar eller är en lokalvårdare på en skola som har 14000 i månadslön.

Läste en liten lapp för någon dag sedan, så här stod det (skulle verkligen bli rädd om det blev så här):

"Välkommen till sjukvårdens fria val! Om du vill ha läkemedel tryck 1, om du vill ha operation tryck 2. För att få tröst och vanlig mänsklig kontakt – försök igen lite senare nu är det många som ringer."

"Om doktorn tycker att det är för dyrt att operera mig skulle jag åtminstone vilja ha en röntgen bild att skicka till min dotter."

Ska vi privatisera vården, vad tycker ni?

Inga kommentarer: