torsdag 22 april 2010

Plötsligt händer det!

Nu är det dags att berätta om en väldigt oväntad händelse som inträffade igår. Egentligen var ingen beredd på att det skulle uppstå en akuta situation och Inez fattade snabbt beslut om att inleda adekvat behandling. Nu går jag händelserna i förväg så nu börjar vi från början.

Jag och Inez satt på golvet bredvid leksaksbacken och lekte med hennes bilar/traktorer i lugn och ro. Inez reste sig upp och såg dockan bakom henne ligga där helt livlös (kan tillägga att vi lekte med den innan bilarna). Inez ställer sig över den och lutar sig över ansiktet för att kolla de vitala värdena (medvetenhet/närvaro, andning och puls). Dockan var ej medvetande, saknade andning och puls. Efter hon bedömt situationen så kallade hon på hjälp, mig alltså + ringde larmcentralen, och började med hjärt- och lungräddning med papsens hjälp. Tillsammans gjorde vi bröst kompression och inblåsningar för att syresätta dockans livslösa kropp. Efter vi hållit på ett tag så kom ambulansen och de tog över behandlingen. Tyvärr så hann jag ej ta några bilder då detta hände så fort men hoppas att ni hängde med i berättelsen.

PS.
Dockan överlevde men har tyvärr fått lindriga besvär efter hjärtstilleståndet. Inga djur eller människor skadades under övningen.
DS.

4 kommentarer:

Mia sa...

Skönt det gick bra ;o)

Grynet mamma till lille Vidar sa...

sv: Det lät väldigt mysigt faktist, mysa i samma säng :) Kan inte sova bredvid Vidar för jag har så ont i ryggen och så blir det för varmt för oss båda.
Ska försöka leka med honom ikväll så att han är dundertrött när vi ska sova :)

Lindet sa...

Hej vad roligt att ni är med och tävlar hos mig! Ni har nu 2 lotter!

Lycka till och ha det fint!

Kram Lindet

Grynet mamma till lille Vidar sa...

sv: JO det är sant, det är ika frustrerande även om dom inte sover bredvid en.
Ja efter graviditeten så har jag fått så ont i höften och när man bara ligger på ena sidan så får jag as ont. Det går nog över när kroppen ställt tillbaka sig.
Ja gud det funkade jätte bra, han somnade i babygymmet innan 9 så jag bar in honom i hans säng och sen så sov han nästan hela natten :)