onsdag 7 april 2010

Kan man tänka sig

Idag har Inez och mamma gått med Ida, Elsa och Edvin på stan. Efter mitt projektseminarium så hämtade jag upp dem på stan så vi kunde fara och handla på Coop Forum. För ni som inte visste det så har jag och min kompanjon börjat skriva på våran kandidatexamen om män och kvinnors erfarenheter av att vara drabbade av en depression. Ämnet är riktigt intressant och vi får väl se hur vilket resultat vi kommer fram till.

För någon dag sedan så såg jag denna bild i DN och denna staty har skapat en hel del debatt i Senegal. Ganska skrämmande att någon kan få snilleblixten att bygga ett monument som är större ä frihetsgudinnan för ca 200 miljoner kronor i ett land där många lever under fattigdomsgränsen. Droppen var nog när presidenten, som föreslagit detta, vill ha ca 33 % av alla turistinkomster.

En annan sak som jag observerade direkt var vilken bild monumentet förmedlar, av vad som är manligt och kvinnligt. Snacka om att beskriva mannen som den muskulösa, aktiva, räddare i nöden medan kvinnan hamnar i släptåg som den passiva, icke aktiva. Mannen räddar hela familjen från vulkanen, som han kliver ur, och barnet på axeln och kvinnan bakom honom är pricken över i:et av den hegemoniska maskuliniteten (dvs. hur en man bör vara). Undrar när jag får se en staty där kvinnan drar mannen i släptåg eller någonting liknande, skulle vara väldigt fränt. Är det någon av ni läsare som sett någon staty med kvinnan som frontfigur och mannen i en lägre position?

2 kommentarer:

Emelie sa...

Tack! :D
Grattis till eran lilla knodd! När är bebisen beräknad? :D
Kram

tanken sa...

Ett annat fint monument:
http://www.youtube.com/watch?v=f3nw5RVsDJo