måndag 19 oktober 2009

Mamma hönan

Just nu sover lillan och har gjort sedan vi kom hem från babyöppet. Jonas kommer hem sent och maten måste vara klar och jag måste rusa till träningen, trist!! Jag kan inte låta bli att känna mig lite små deppig över Inez, på ett sätt tror jag inte hon lider av något men å andra sidan så får jag för mig att hon har allt!! Vissa saker vet jag ju inte är normal men å andra sidan så vem/vad är NORMAL?

Inez symtom lista:
* andas som om hon ligger på dödsbädden emellanåt, började vid 2-3 månader lite lätt ibland och sedan 6 månader har hon fått astma medicin men det blir bara värre för nu låter hon varje varje dag och oftare, till en början hjälpte i alla fall airomir men nu hjälper det nästan inget.

*en hud som ständigt är torr/torrfläckar med eksem i olika utbredd (tillfredsställande bra med mjukgörande dagligen och kortison vid behov)

* en mage som aldrig är bra, oftast stenhård och i behov av bajshjälp och lösande (så hård att det har spruckit och blödigt vid 2 tillfällen) Nu på senaste haft jätte mycket diarré som igår övergick i hård mage. tidigare även kaskad kräkningar.

*Sen är hon i stort sätt hyperaktiv (upp ner, ner upp, fram åter, så hon flåsar) vilket gör "astman" värre. känsla är att hon är orolig men inte kan tala om. svårt att andas? ont? när man håller om henne när hon gjort sig illa eller när hon gnäller eller när man tycker att hon ska lugna ner sig blir hon oftast tokig (hatar att vara stilla och man får absolut inte trösta henne) bär man uppgående går det en stund.

*gnäller jätte mycket även om hon blivit lite lugnare på senaste tiden. Men då har hon blivit värre på natten nu. ont? jobbigt?

* Ständigt dålig vikt uppgång som alltid har avfärdats med "-men nu ska du se att hon vänder. - nu ska du se att hon kommer följa kurvan." mm Som nu resulterat i stort sett stagnerad längdtillväxt från 7,5 månad (5mm).

* Nu äter hon dessutom svindåligt, hon hade ju en period vid 6.5-7,5 månad då hon oftast åt bra till 80% men nu lämnar hon alltid till och med välling/ersättning lämnar hon oftast, sen äter hon en halv grötportion (undantag finns) vanlig mat är inte ens att tänka på.

sen var det säkert något mer eller så var det inte det!!! puss hej för nu har hon vaknat

1 kommentar:

Mia sa...

Det låter i mina öron som om Inez har en kraftig astma/allergi-sjukdom. Jag har 5 astmabarn och känner igen det. Min (hittills) yngsta dotter började medicinera med Pulmicort vid 2 månaders ålder. Men Inez hyperaktivitet och att hon inte vill bli tröstad hör väl kanske inte riktigt ihop med astma. Går hon på barnmottagning? En rejäl utredning behöver verkligen göras
Lycka till!
Kram