onsdag 5 augusti 2009

Viktigt

Något som är viktigt för mig är att Inez blir behandlad och uppskattad efter den person hon är och INTE vilket kön hon har, jag vill inte att hon skall bli bemött av människor som redan placerat in henne i ett fack av normer och förväntningar, utan att hon skall få chansen att utveckla den person hon är och inte de andra tycker hon borde vara!

jag är skitdålig på att hålla mina principer som jag bestämde redan innan jag fick barn, där det bland annat var tänkt att det inte skulle finnas klänningar, pluttinut, spetsar och puff ärmar! Men vad gör man då när INGEN annan respekterar det utan ger klänningar och tunikor jo man använder det, dock går jag oftast inte ut med Inez i det som lyser "flickiga" kläder för att jag inte vill att hon skall bli bemött efter det, hemma vet vi ju redan hur vi vill ha det och kan anpassa oss hur vi är mot henne trots en rosa klänning, däremot kan jag erkänna att jag faktiskt själv har köpt en marinblå geisa tunika till Inez från polarnopyret och att jag utav mamma önskat mig en jeans tunika. Det är endå något som jag kan acceptera eftersom det inte utspeglar så mycket pluttinut utan mest är tuft !

Går man på stan med Inez så kommer alltid någon fram och de som drar slutsatsen tjej kommer fram med en ljus bebis röst och säger: nemen å så söt och pluttigull gull. När någon dragit slutsatsen att det är en pojke låter det såhär ungeför: jaha hur gammal är han då? (med basigare röst)

en mörkbå tunika till exempel drar ju inte uppmärksamheten direkt till ett kön, men vist hade jag velat hålla mig helt borta från sådanna kläder men jag tycker ju att det är fina också, vilket jag INTE tycker med rosa pluttigull gull! För mig blir det senare extra viktigt, på dagis och så att man inte klär efter kön då de annar automatiskt kommer bli så att hon kommer placerasi ett fack av alla som är runt omkring henne på dagarna!

och varför är det då så viktigt med kläder? är inte det viktigaste hur man behandlar? svar jo självklart men för omgivningen är det inte så lätt eftersom det flesta speciellt i vår omgivning är uppfostrade i könssterotypa mallar! för att då kunna ge henne chans ser jag det som det ända sättet för att kunna ge henne fler en 2 chanser här i livet är att inte gå klädd i könsinriktade kläder. Dessutom är det inte ens någon skillnad på kropparna på så små barn att det behövs olika sorters kläder åt dem, barn är barn oavsätt kön!

ge dit barn fler än 100 chanser i stället för 2, och låt dit barn utveckla de som barnet vill utveckla utan påverkan om könsroller!

så till slut ber jag ALLA i fortsättningen att inte ge Inez "flickiga" kläder snälla acceptera! det är viktigt för oss! om vi kommer ha tunikor eller liknade vill vi själva välja vad hon skall ha för några. ge kläder som du skulle kunnat ge en kille lik väl som en tjej, rosa är vi inte emot så länge det inte kommer nå puffärmar eller späts på eftersom vår kille skulle få gå i rosa varje dag typ! tur att Inez är så liten än att hon troligen inte fått några men av detta ;)

4 kommentarer:

Karin (Albins mamma) sa...

Haha ja :) Han är jätteduktig, det är så roligt att se också :)

Emelie sa...

Okej :D Men det har David varit i flera månader för hans tänder har varit på g sen han var 3 månader :P Till och med hans bvc sköterska sa vid den tiden att han skulle få när som helst :S Men var hon röd i tandköttet då? :)

Emelie sa...

Tack för svaret! :D Davids lilla tand har börjat sticka upp :)

Patricia&Patrik, unga föräldrar till Saga sa...

Knölen var en svullen körtel , inget farligt men vi ska hålla den under uppsikt så den inte blir större och att den går bort om några dagar.

Jag tycker också att man bör vänta med att springa i affärer med sitt nyfödda barn i minst 1 månad iallafall.. Förstår inte dom som åker direkt från BB till köpcentret..