lördag 29 augusti 2009

Svar till Nina - antitrypsin

Hejsan Nina. Hittade ingen blogg eller hotmail att svara på så det fick bli här i stället!

jag har som du kanske läst kombinationen MZ vilket räknas som lätt brist med en nedsatthet på 20-40% det vill säga att jag har kvar 60-80% funktion på antitrypsinet. Har din sambo ZZ? och vilken sort har din lilla?

För mig är det lite osäkert hur det påverkat mer än att jag vet att det har gjort det, trots den lätta bristen där man oftast eller nästan alltid klarar sig bra så verkar jag inte rickigt gjort det! kan ju säga att min mamma som också har MZ har påverkats med att få både astma, kronisk bronkit och bronkiektasier! än så länge så vet jag bara att jag själv har astma men nu framöver i vinter så har jag blivit remiterad till lungläkare för att se om även jag har mammas sjukdommar eftersom mina symtom är attjag är väldigt rosslig och har en kondition som tar slut efter typ ett trapsteg i trappen ;)! Det är ju lite märkligt hur man kan påverkas så olika när i regel en med ZZ skall vara sjukare än en med MZ fast ibland så kan det vara precis tvärt om!

Vad det gäller Inez så är hon också testad för antitrypsinet och hon har också ett lågt värde men det har ej gjort en Pi screning på henne så vi vet inte med 100% säkerhet att hon har MZ hon skulle kunna ha en annan kombination OM Jonas bär på något anlag men om han inte gör det så har hon MZ! Astman märkte vi ganska tidigt vid 2-3 månader, det började väl först med att hon snarkade så mycket och att hon senare när hon ansträngt sig (skrikigt, skrattat eller lekt mycket) fick väldiga problem med andningen, det hördes jätte otäckt men hon själv verkar aldrig rikigt ha lidigt av det, det har nog låtit värre för oss än vad det känts för henne fast man vet ju aldrig barn brukar ju klara saker bättre än vuxna! sen att astma ljudet försvan direkt vi gett airomi (luftrörsvidgande) var ju som ett tecken på att det faktiskt var trångt i luftrören.

nej vi har inte fått några rekomendationer som är speciellt riktade för oss/henne. Känns lite osäkert än så jag vänter och ser vad som blir aktuellt, föröker lite på att både min och Inez läkare avgör vad som är bäst med eventuella risker med eller utan vaccin! men nog har jag funderat på lillan när hon är så liten och har astma och lätt alfa-1 men jag försöker ta dagen som den kommer och inte oroa mig i förväg! Har ni fått något speciella rekomendationer?

Inga kommentarer: