måndag 4 januari 2010

Svar till Lena

Lena
"in blogg =) jag undrarbara varför ni skaffar barn så tidigt? ni går miste om en massa i livet som ni inte kan göra sen. när ni är 25 år kommer ni att vakna upp och tänka "vad fan håller jag på med". Barn hinner ni skaffa när ni är äldre och mogna. Jag har själv 2 barn som jag fick när jag va 31. Jag har hunnit göra allt jag velat göra. Ni går miste om allt trevliga resor i världen man göranär man är ung och uteliv. Fundera på det!"

Varför skaffar vi barn så tidigt? Både jag och Jonas mammor är unga 41 år och jag älskar att ha en ung mamma och skulle aldrig kunna tämka mig att skaffa första så sent som vid 31. För oss passade det bra att skaffa barn nu och vi är väldigt nöjda över det beslutet, det är det bästa vi gjort och jag vill vara en ung mamma.

Påståendet om att vi går misste om en massa stämmer inte eftersom barn inte hindrar tycker vi, vi ser inte barn som en börda eller ett hinder som vi måste gjort saker innan för att kunna skaffa, barn ÄR LIVET. Vill vi resa så gör vi det med våra barn. Det kanske hade varit hindrande i ditt liv men inte i vårat. För mig är det rena blaj blaj att påstå att man inte "kan göra det man vill" vi ville skaffa barn och det kunde vi också.. Om alla skall tänka att det skall vara "rätt" tid, kommer människorna tillslut dö ut eftersom vi inte är gjorda att få barn så sent.

Sen säger du att när vi är 25 kommer vi inse och tänka "vad fan håller vi på med"??? jasså, du är väl i så fall den sista som kan säga det eftesom du inte har någon erfarenhet av det, du var ju 31? För jag betvivlar starkt på att du har några kontakt med högre makter och kunnat spå fram detta?? vad vill du med ditt inlägg??? tror du vi ska ändra oss och adoptera bort Inez eller?? det går inte att göra någon o gjort bara för att du inte skall behöva känna att du skaffade försent? Vi är nöjda och jag hoppas att du är nöjd med ditt val, vilket jag betvivlar eftersom du måste lägga dig i andras val? kanske för att försöka komma över att du valt fel tidpungt? Du är säkert bara avundsjk på att vi gör något du aldrig kunnat. Sedan jag var 8 år bestämde jag mig för att skaffa barn tidigt.

jag säger så här: Vi får väl se men jag är övertygat om att du har fel.

4 kommentarer:

Mamma Mia sa...

Den där Lena verkar ju inte riktigt riktig i huvudet. Alla tar sina egna beslut och får stå för dom. Jag fick själv mitt första barn som 20-åring, och det är inget jag ångrat. Inte en enda gång!!! Tänk så mycket barn ger livet, det är ju dom som gör livet värt att leva. Och efter första barnet kom 5 barn till så innan jag fyllde 29 hade jag 6 härliga ungar, och dessutom hade jag valt att stanna hemma på heltid. Vilket jag var i 17 år. FÖR FÖR MIG/OSS VAR BARNEN DET VIKTIGASTE AV ALLT ! ! ! Och vi tyckte det var mindre viktigt med flådig bil och resor till Thailand och annat som inte vi ansåg var status. Saft och sylt tillverkade jag själv, jag bakade vårt eget bröd och halvfabrikat i matväg förekom YTTERST sällan. Så lyssna inte på såna negativa kommentarer. Jag håller på er! Och jag kan dela med mig av vad mina barn brukar säga; Det är ROLIGT att ha unga föräldrar! Och dessutom har man betydligt lättare att anpassa sig till föräldralivet, jag har hört MÅNGA som skaffat första barnet sent som tycker dom blivit oerhört begränsade av sina barn. "Man kan inte göra det och man kan inte göra detta" SUCK! ! !

Anonym sa...

Undrar en sak Lena... När är det "rätt" tid att skaffa barn? Finns det någon "rätt" tid i så fall vill jag veta när det är?.Har själv inte lyckats pricka in den i så fall, har själv varit en ung mamma och är nu en gamal mamma. Var tid har sin sak. Håller med om att man kanske inte hunnit göra "alla" roliga saker som ung, hunnit bli stabil, bra ekonomi, bra bostad och risken är större för att man kanske separera med pappan, men å andra sidan tar livet slut med barnafödsel? Visst kan barn skapa hinder men de gör de ju även om man är ung eller gamal(eller man själv skapar hinder), barn är ju väldigt följsamma. Att vara gamal mamma gör inte nödvändigtvis dig till en bättre mamma, du är mer trött och har mindre ork, mer fokuserad på karriär, har hunnit skapa dig olater, risk för att känna sig fången då man vet vad som man finns utanför dörren, risken att dö blir större med stigande ålder och ditt barn kanske knappt hinner bli vuxen och du man är gamal när barnet är vuxet och då finns det inte mycket ork kvar att leva "sitt" liv igen utan ansvar och frihet för du skall inte tro att du inte vill det bara för att du fyllt 50 eller 60 livet fortsätter ju även efter det att barnen lämnat boet och för den som har hälsan i behåll så kan ju livet vara underbart med resor, nya kontakter, dans, fest i goda vänners lag m.m..Och så ökar risken att förhållandet spricker då man kanske levt tillsammans länge utan barn och har inrutat sitt liv efter det. Tycker att så länge man är beredd på att ta konsekvensen av sitt handlande och göra det som är bäst för de barn man skaffat så finns det inget rätt eller fel i den frågan. Vem har rätt att dömma andra, alla är vi människor och ingen och då menar jag ingen är perfekt. MVH en mamma med en fot i vardera läger.

Natalie - Mamma till Malte sa...

Intressant. Jag tycker att det låter som avundsjuka att lägga sig i när andra skaffar barn, det är ju faktiskt inget någon annan har med att göra.Är man nöjd med sitt egna val så lägger man sig i regel inte i andras. Om man ser barn som hinder i livet skall man kanske inte skaffa några alls? Jag kan göra allt jag vill (alla vill fakiskt inte samma saker). Min familj begränsar inte mig, utan allt är möjligt.

Maria sa...

hej förstår inte riktigt vad lena ville komma fram till som du själv skrev barn är inget hinder med att resa eller natt liv tiden stannar inte för att man är ungaföräldrar jag är jo sj ung mamma på 23 år med 2 små det hindrar inte mig från att gå utt på en lördag kväll men man behöver inte göra det varje helg heller precis...


Vi har varit ute och rest med båda barnen och där va inga hinder där heller utan vi hade super skoj så jag förstår inte vad hon vill ha att säga tror nog är lite svartsjuk för att vi som är som unga lyckas kunna vara både bra föräldrar och ha ett liv vid sidan om :) tror inte ni skall bryr er så mycket mest trams från hennes sida tycker jag :)