I söndags fick jag ett mail från Pampers angående vad jag uppmärksammade (Det var Maria som såg det först men jag agerade) på deras blöjpaket (3 Midi 4-9 kg 66 stycken blöjor) i ett av hörnen, där står det:
”Pampers village – a place to grow
Dela dina upplevelser och erfarenheter med andra mammor. Upptäck barnvänliga platser, spela roliga spel, samt mycket mer.”
Först skickade jag ett mail till dem och beklagade mig över att de genom sin formulering speglar och hänvisar till den traditionella familjerollen med modern i fokus för barnen. Då den ”moderna pappan” börjar ta ett allt större ansvar och att de traditionella familjerollerna håller på att förändras.
Många tycker kanske att det är en skit sak! Enligt citatet "Många bäckar små gör en stor å" så små saker gör att jämdställdheten inte kan uppnås på alla nivåer t.ex. i föräldraskapet.
Jag skickade även en ansökan till reklamombudsmannen och etiska råd för reklam (ärendet är under utredning just nu).
Pampers skrev tillbaka:
”Hej Jonas
Efter ytterligare efterforskning har vi upptäckt en produkt där "mamma" kommuniceras. Detta kommer att ändras i och med April i år och vi eftersträvar att i all vår kommunikation vända oss till föräldrar och inte enbart mammor.
Tack igen för att du kontaktade oss.
Med vänlig hälsning ******** *********”
RESULTAT:
1-0 till mig mot näringsidkarna som förmedlar en felaktig och snedvriden genus bild.
3 kommentarer:
Men gud vad roligt, bra gjort! :)
wow! Se där ja :D
ååh det är så intressant när det gäller genus bland barn och föräldrar.
vad kul att pampers ändrar på sig. en annan sak som jag reagerar varenda gång på är tvreklamer om blöjor där det alltid är en mamma och ett barn. jag undrar när man ska våga ersätta mamman med en pappa.
Skicka en kommentar