torsdag 10 december 2009

Mat prat

Hej! för 2 veckor sedan efter att Inez fått äta hemmagjord pizza utan ost, reagera hon jätte starkt. Hon blev alldeles rödsvullen runt munnen och fick prickar först runt munnen men sedan även eksem i pannan och ögonlocken. Eksemen blev senare också värre på kroppen (armväck, knäveck, nacke och hårbotten) vi trodde första att det var för att den varit i ugnen med våran pizza som hade ost, men dagen efter fick hon prova lite makaroner från min tallrik och reagerade likadant, det var ketchup på makaronerna och tomatpuré på pizzan.

Nu kan hon inte äta en ända barnmat som innehåller spår av tomat, inte ens det burkar som hon kunnat äta innan "pizza incidenten" och ni som har barn vet ju att alla matburkar som går att köpa på affären i stort sätt innehåller tomat och de som inte gör det innehåller oftast någon vit krämig sås som då innehåller mjölk, grädde och ost.

Det här gör ju att alternativet nu endast är hemma lagat (finns 1-2 sorter fri från allt) och det känns inte så kul då vi allt som oftast har en matvägrare här hemma, ni vet stå och laga flera timmar och sen slänga då hon inte vill ha känns ju inte roligt. Men peppar peppar, hon har ätit i stort sätt en hel burk nu i en vecka + att hon har ökat på mängden ersättning nu :) så då känns det lite roligare att börja laga (jo vi har lagat tidigare, då jag tycker det är mycket bättre, men det känns så illa att slänga hemlagad god mat).. Fast vad skall man laga nu då när hon inte kan äta verken mjölk, ägg eller tomat??

2 kommentarer:

Cecilia sa...

Hej! Jag lagar bara egen mat till min son som är född i början av mars.. Hans favoriter är biffar/köttbullar (endast köttfärs, lök och kryddor i) och mos/pressadpotatis, och lax som jag gör i ugnen med bara lax, broccoli, och grädde (funkar lika bra med nåt soja alternativ) med pasta till, och blodpudding, bl.a.. Kan tänka mig att det är jobbigt när hon är så allergisk, min syster tålde inte heller mjölk, ägg, tomat, pälsdjur osv när hon var liten, nu kan hon äta allt och har 3 hundar och 1 katt.. Så förhoppningsvis så är det nåt som växer bort..

Josefin sa...

Svar: Haha det gör verkligen ingenting att du delar med dig, det är nog bara bra att jag härdas ;P