lördag 31 januari 2009

Jag hittade en bra checklista i boken: leva med barn av Lars H Gustafsson och Marie Köhler.

Checklista för säkrare barnmiljö:

Spädbarn 0-3 månader:
- Det finns minste en godkänd brandvarnare i lägenheten?
- Skötbordet är så stabilt att barnet kan rulla runt ett halv varv utan att galla ner eller ha skydd på tre sidor?
- Jag lyfter alltid ner barnet från skötbordet om jag måste flytta mig från bordet?
- Barnsängen är fri från plast och eventuella mobil hänger så högt att barnet inte kan nå den?
- Jag kontrollerar badtemperaturen med armbågen eller termometer?
- Jag provdrar nappen varje gång jag ger den till barnet?
- Jag har aldrig barnet i famnen när jag dricker varmt kaffe eller te?
- Barnvagnen har en säker broms och reflexer?
- I bilen ligger/sitter barnet alltid i godkänt babyskydd (spädbarnsstol)?
- Jag ställer aldrig babysitter eller babyskydd (bilbarnstol) på bordet med barnet i?

Små barn 3 månader - 1 år:
-Jag lämnar aldrig barnet utan tillsyn i sittvagnen?
- Jag lämnar inte barnet utan tillsyn i gåstol?
- Alla sladdar, lampor och annan elutrustning är i fullgott skick?
- Alla uttag, genkontakter och sladdoser är petskyddade?
- Inga sladdar till bordslampor, strykjärn och bandspelare ligger lösa på golvet?
- Det finns grind för trappan inomhus?
- Jag lyfter alltid ner barnet ur barnstolen om jag måste lämna rummet?
- Värmeelementen har skydd eller lägre temperatur än 60 grader?
- Alla knivar och vassa skärverktyg förvaras utom räckhåll för små barn?
- Spisen är fast förankrad i väggen (tippskydd)?
- Det finns hällskydd framdör plattorna på spisen?
- Det finns skydd för ungsluckans fönster eller värme isolerande ungslucka?
- Kaffebryggaren står stadigt och avskilt?
- Maskindiskmedel, rengöringsmedel och andra kemikalier försvaras alltid utom räckhåll för små barn?
- Hemmets läkemedel är inlåsta i särskilt skåp utom räckhåll för barnen, minst en och en halv meter från golvet?
- Jag ser till att cigaretter, snus och tändstickor aldrig ligger framme?
- Jag röker aldrig inomhus och låter ingen annan göra det heller?
-
Barn över 1 år:
- Alla öppningsbara fönster och balkongdörrar har säkerhetsbeslag eller spärranordning?
- Leksaker som blivit farliga därför att de är defekta (vassa kanter, lösa små delar) har kastats?
- Plastpåsar förvaras utom räckhåll för små barn?
- Jag lämnar aldrig barnet ensamt i badet?
- Inga giftiga växter finns i hemmet?
- Barnet har barnsits, ekerskydd och hjälm när vi åker cykel?
- Jag har bilbarnstol som är typgodkänd enligt E- eller T-standard?
- Vid vatten har barnet alltid flytväst anpassar efter barnets vikt och lämnas aldrig ensamt?
- Jag låter aldrig barnet springa i förväg eller sacka efter ute i trafiken?
- Vi har REFLEXER på oss.

Inga kommentarer: