tisdag 29 september 2009

RON (reklamombudsmannens opinionsnämnd) fäller Pampers för könsdiskriminerande reklam‏

Nu har jag läst utlåtandet från RON (reklamombudsmannens opinionsnämnd) angående anmälan mot Pampers gällande könsdiskriminerande reklam‏. Deras uttalande:

"Reklamombudsmannens opinionsnämnd finner att texten på det anmälda blöjpaketet från Pampers är könsdiskriminerande. Den strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation."

*Opinionsnämndens bedömning*
Opinionsnämnden konstaterar att marknadsföringen på blöjpaketet ska prövas för sig, inte som en del i en större marknadsföringskampanj för Pampers Village webbsida genom flera medier som TV, printannonser, online, butiksmaterial, direktreklam och e-post.
Enligt artikel 4 första stycket i Internationella Handelskammarens (ICC:s) regler för reklam och marknadskommunikation får reklam inte uppamma eller överse med någon form av diskriminering, inbegripet sådan som hänför sig bland annat till kön. Enligt tidigare praxis anses reklam som uppfyller något av följande kriterier som
könsdiskriminerande:

1. Reklam som framställer kvinnor eller män som rena sexobjekt och som kan anses kränkande (sexistisk reklam).
2. Reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt (schabloniserande reklam).
3. Reklam som på något annat nedvärderande sätt är uppenbart könsdiskriminerande för kvinnor eller män.

Det kriterium som i första hand är aktuellt i detta fall är punkten 2, nämligen reklam som konserverar en otidsenlig syn på könsrollerna och som därigenom framställer kvinnor eller män på ett nedvärderande sätt . Att marknadsföra produkter riktade till det ena könet är i sig inte könsdiskriminerande. Däremot kan en marknadsföring av könsneutrala produkter som riktar sig till bara det ena könet vara könsdiskriminerande. Av annonsörens egna uppgifter framgår att de tjänster som marknadsförs genom den anmälda reklamtexten på
blöjpaketen är könsneutrala. Frågan är då om den omständigheten att reklambudskapet har riktats bara till mammor är könsdiskriminerande.

Samhället strävar genom olika åtgärder efter mer jämställda föräldraskap, där båda föräldrarna har lika ansvar för barnen och förväntas aktivt ansvara för uppgiften att vårda barnen. Att rikta marknadsföringen av produkter som rör barn och barnavård enbart till mammor ger uttryck för en förlegad syn att barnavård är en kvinnlig syssla. Den anmälda reklamen konserverar därför enligt opinionsnämndens mening en otidsenlig syn på könsrollerna som är nedvärderande för både kvinnor och män. Texten på blöjpaketet strider därmed mot artikel 4 första stycket i ICC:s regler för reklam och marknadskommunikation.

Inga kommentarer: